22 Disember 2010

Wirid Selepas Solat & Terjemahan

Assalamualaikum w.b.t

Membaca wirid lazim selepas solat adalah kebiasaan masyarakat Islam di Nusantara amnya dan di Malaysia ini khususnya. Persoalannya adakah bacaan wirid yang kita baca itu hanya sekadar ikut-ikut? Tahukah kita siapa yang menyusun wirid-wirid tersebut dan daripada manakah sumbernya?

Untuk pengetahuan semua, sebenarnya wirid-wirid tersebut telah disusun oleh ulama'-ulama'  alam melayu kita dan sumbernya tidak lain dan tidak bukan adalah daripada Al-Quran dan Al-Hadis. Ini adalah berdasarkan kajian dan tulisan Al-Ustaz Sulaiman bin Ibrahim, pensyarah Jabatan Pengajian Da’wah dan Kepimpinan, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia di dalam buku bertajuk Wirid Selepas Solat, oleh Sheikh Abd al-Rauf Singkel yang telah diterbitkan oleh Jabatan Mufti Kerajaan Negeri Sembilan pada tahun 2003.
“Adalah dipercayai dalam konteks Tanah Melayu, wirid-wirid yang diamalkan selepas sembahyang lima waktu telah dibawa oleh golongan ahli tasawwuf secara umumnya, namun susunan yang ada kemungkinan berbeza antara satu sama lain. Banyak kitab-kitab agama yang ditulis oleh ‘ulama’-ulama’ Melayu dalam tulisan Jawi mengandungi wirid-wirid selepas sembahyang lima waktu, termasuklah kitab عمدة المحتاجين إلى سلوك مسلك المفردين karangan al-Shaykh ‘Abd al-Rauf Singkel dan kitab المفردين تنبيه المشي المنسوب إلى طريق القشاشي juga karangan al- Shaykh ‘Abd al-Rauf Singkel. Dalam kedua-dua kitab ini al-Shaykh ‘Abd al-Rauf Singkel telah menuliskan wirid-wirid selepas sembahyang yang diambil daripada gurunya al-Shaykh Ahmad al-Qushashi yang kemudian dikenali sebagai al-Awrad al-Madaniyyah atau al-Awrad al-Qushashiyyah.”
Di samping memahami dan menghayati bacaan dalam solat, kita juga perlu memahami maksud wirid yang diucapkan selepas solat. Adalah menjadi kerugian andai amalan lazim yang kita laksanakan itu tiada penghayatan yang sebenarnya penuh dengan lafaz-lafaz doa dan  pengharapan, syukur dan rasa takut kita kepada Allah SWT. Mudah-mudahan juga dengan bacaan wirid itu dapat perkenan daripada Allah SWT dalam menampung kekurangan kesempurnaan solat yang kita laksanakan insyaAllah.

Justeru itu, di bawah ini saya sertakan bacaan dan terjemahan wirid selepas solat untuk sama-sama kita ingat semoga dapat dihayati dalam beramal dengannya nanti insyaAllah.


Aku mohon ampun kepada Allah yang Maha Agung, tiada Tuhan melainkan Dia yang Hidup dan Berdiri Dengan SendiriNya, dan aku bertaubat kepada-Nya

Tiada Tuhan (yang berhak disembah) kecuali Allah Yang Maha Esa, tiada sekutu bagiNya, bagiNya kerajaan, bagi-Nya segala puja. Dialah yang menghidupkan (orang yang sudah mati atau memberi roh janin yang akan dilahirkan) dan yang mematikan. Dialah Yang Maha Kuasa atas segala sesuatu


Ya Allah Tuhan kami, jauhkanlah kami dari api neraka

Ya Allah, Engkau sejahtera, dan daripada Engkau kesejahteraan, dan kepada Engkau kembalinya kesejahteraan itu, maka hidupkan kami dengan kesejahteraan, dan masukkanlah kami kedalam syurga, negeri yang aman sejahtera
Bertambah-tambah berkat-Mu, Tuhan kami, dan Maha Kuasa, wahai Tuhan yang Maha Besar dan Maha Mulia

Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. (1) Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. (2)Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. (3) Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat).(4) Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.(5) Tunjukilah kami jalan yang lurus. (6) Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.(7)


Dan Tuhan kamu ialah Tuhan yang Maha Esa; tiada Tuhan (Yang berhak disembah) selain dari Allah, yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani (Al-Baqarah ayat 163)
Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) (Al-Baqarah ayat 255)



Allah menerangkan (kepada sekalian makhlukNya dengan dalil-dalil dan bukti), bahawasanya tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang sentiasa mentadbirkan (seluruh alam) dengan keadilan, dan malaikat-malaikat serta orang-orang yang berilmu (mengakui dan menegaskan juga yang demikian); tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana (Ali-Imran ayat 18)
Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah Islam. (Ali-Imran ayat 19)
Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (26) Engkaulah (wahai Tuhan) yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang, dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati, dan Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya". (27)
(Ali-Imran ayat 26-27)


Katakanlah (wahai Muhammad): "(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa; (1) "Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat; (2) "Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan; (3) "Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya  (Al-Ikhlas ayat 1-4)



Katakanlah (wahai Muhammad); "Aku berlindung kepada (Allah) Tuhan yang menciptakan sekalian makhluk, (1)"Dari bencana makhluk-makhluk yang Ia ciptakan; (2)"Dan dari bahaya gelap apabila ia masuk; (3) "Dan dari kejahatan makhluk-makhluk yang menghembus-hembus pada simpulan-simpulan (dan ikatan-ikatan); (4) "Dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia melakukan dengkinya". (5) (Al-Falaq ayat 1-5)


Katakanlah (wahai Muhammad): "Aku berlindung kepada (Allah) Pemulihara sekalian manusia. (1) "Yang Menguasai sekalian manusia, (2) "Tuhan yang berhak disembah oleh sekalian manusia, (3) "Dari kejahatan pembisik penghasut yang timbul tenggelam, - (4) "Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia, - (5) "(Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia". (6) (An-nas ayat 1-6)



Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. (1) Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. (2)Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. (3) Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat).(4) Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.(5) Tunjukilah kami jalan yang lurus. (6) Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.(7)


Tuhanku/kami, Penjagaku/kami

Maha Suci Allah

Maha Suci Allah dan segala puji bagiNya yang kekal selama-lamanya



Segala puji bagi Allah

Segala puji bagi Allah, Penjaga sekalian alam, ke atas tiap-tiap perkara dan kenikmatan


Allah Maha Besar

Allah Maha Besar, sungguh Maha Besar, dan segala puji bagi Allah sebanyak-banyaknya dan Maha Suci Allah pagi dan petang. Tiada Tuhan melainkan Allah dengan keEsaanNya, tiada sekutu baguNya, bagiNya segala pemerintahan dan bagiNya segala kepujian, Dialah yang menghidup dan mematikan, dan Maha Berkuasa ke atas segala sesuatu, dan tiada daya dan upaya melainkan dengan izin Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Agung.

* Anda juga boleh pergi ke pautan ini untuk melihat terjemahan wirid  selepas solat : http://www.facebook.com/note.php?note_id=206774195999803

"Ya Allah bantulah kami untuk mengingatiMu, bersyukur kepadaMu, dan memperelokkan ibadah kami terhadapMu"




68 komen:

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah... syukran

Tanpa Nama berkata...

terima kasih ats bantuan ini..alhamdulillah

Tanpa Nama berkata...

Terima Kasih..Ia sangat2 berguna.

Tanpa Nama berkata...

Maaf saya dah salin tanpa kenenaran tuan..Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

mohon salin daripada tuan..

misuari arshad berkata...

mohon copy daripada tuan..terima kasih

Unknown berkata...

minta izin untuk copy..
terima kasih byk2...
semoga Allah memberkati kamu

Tanpa Nama berkata...

izinkan sy utk copy

Tanpa Nama berkata...

izinkan saya copy tuan

Tanpa Nama berkata...

Izinkan saya copy =)

Tanpa Nama berkata...

Minta izin copy tuan, sangat mudah & senang dengan adanya panduan wirid seperti ini. Semoga Allah S.W.T memberkati tuan.

Unknown berkata...

Assalamualaikum, minta izin copy wirid ni, mudah dan senang, moga pihak tuan mendapat keredhaan Allah.

Tanpa Nama berkata...

mohon utk copy...

Tanpa Nama berkata...

Mohon share drp pihak tuan...moga pihak tuan mendapat keredahan n keberkatan drp Allah S.W.T

Tanpa Nama berkata...

mohon izin copy tuan

anip berkata...

salam mtk izin utk copy wirid ini..

Tanpa Nama berkata...

Assalam, saya mohon izin untuk menyalin wirid ini.
Sekian terima kasih

Tanpa Nama berkata...

sy dah copy...terima kasih

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum...
mohon izin untuk copy wirid ini...terima kasih

Unknown berkata...

izinkan saya copy..semoga ALLAH merahmati usaha anda

Unknown berkata...

izinkan sy copy.semoga usaha anda di rahmati ALLAH

Ikhwan Karim berkata...

Assalamualaikum, minta izin untuk copy.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum,

Terima kasih kerana berkongsi. Minta izin copy untuk tujuan kegunaan sendiri dan sebaran. Moga rahmat Allah bersama tuan.

Azizan

Unknown berkata...

Mohon copy ^^ barakallahufikum

zulkifli93 berkata...

As salam...sy mnta izin utk copy ye....

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum...
sungguh canik...
disini saya pohon kebenaran untuk membuat salinan wirid dari tuan ampunya blog...terima kasih

shamsiah leman berkata...

as salam..mohon share...syukran...

Nasyrik berkata...

assalamualaikum nak minta izin untuk copy ye

MS Anas berkata...

Minta izin untuk copy

Tanpa Nama berkata...

minta izin untuk copy..

Tanpa Nama berkata...

Salam Tuan.. Mohon izin copy ye.. Syukran

Tanpa Nama berkata...

mohon copy ^_^

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum tuan, sy mohon copy, n tqvm hanya Allah yg akan membalasnya

Ain's & lailijan berkata...

Mohon copy

Langkah Bersama berkata...

minta izin utk copy.., syukran..

Tanpa Nama berkata...

salam. minta izin copy/paste. ty.

lubokduit berkata...

salam. minta izin copy/paste. tq.

Tanpa Nama berkata...

salam..mohon copy wirid supaya sng utk dihafal..terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

salam..mohon copy wirid supaya sng utk dihafal..terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Slm tuan yg dirahmati Allah...
izinkan sye utk meng'copy'
terima kasih...moga tuan dikasihi Allah

Wan berkata...

salam admin semua teman. syukran atas ilmu yang amat bermanfaat ini. pohon izin untuk copy & paste

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum... Mohon di "copy". Terima kasih atas perkongsian ilmunya.

Tanpa Nama berkata...

mohon copy

terima kasih

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah.....mohon izin untuk copy

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum. . .
mintak izin untuk copy ye. .
semoge allah akan panjangkan pahala tuan hingga akhirat nnt

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum...
sy mintak izin ye utk copy ini
moga2 tuan di berkati Allah..

zainal shahid mohd zain berkata...

saya abang zainal dan kaktimah sakeluarga ucapkan terima kasih atas pengertian makna wirid salepas sembahyang dapat kami amalkan minta izin untok copy semoga tuan diberkati allah . terima kasih .

Unknown berkata...

salam..mohon copy wirid supaya sng utk dihafal..semoga Allah memberkati mu....terima kasih

Pn Kartini berkata...

aSSALAMualaikum..
Tksh utk penyampaian ilmu yang amat berguna ini..Hanya Allah membalas segala usaha tuan..
Mohon izin copy-paste..moga manfaat utk semua
Tksh...

Tanpa Nama berkata...

assalam mohon copy..t kasih

yus bakri pontianak Indonesia berkata...

Mohon idzin untuk di copy, semoga Allah SWT membalas kebaikan
tuan dengan sebaik-baik balasan dunia akhirat, Amin

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih.

Unknown berkata...

Mohon kebenaran untuk copy tuan

Pilihan Sukan berkata...

minta izin copy untuk hebahan

Tanpa Nama berkata...

Mohon kebenaran mengamalkannya

Anak Bukit Jelutong berkata...

Amat membantu saya.
Mudah dan jelas.
Terima kasih.

Saya telah salin tanpa kebenaran tuan, untuk kegunaan dan rujukan saya sekeluarga.Harap diizinkan.
Terima kasih.

Zamry berkata...

maaf, mohon dah disalin tanpa kebenaran. alhamdulillahm terima kasih

Unknown berkata...

saya mohon izin ya untuk mengcopy dan mempastenya semoga Allah SWT membalas kebaikan
tuan dengan sebaik-baik balasan dunia akhirat, Amin

Tanpa Nama berkata...

Minta izin untuk copy ini dripda tuan. Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

mohon izin untuk copy & amalkan. terima kasih, May Allah bless you.

Unknown berkata...

terimakasih atas pnympain ilmu tuan moga tuan diberkati Allah SWT

Unknown berkata...

terimakasih atas pnympain ilmu tuan moga tuan diberkati Allah SWT

Unknown berkata...

terima kasih atas perkongssian..mohon izin copy

Tanpa Nama berkata...

maaf mohon copy tuan

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum...terima kasih atas ilmu yg telah dikongsikan ... sgt bermanfaat =>

Tanpa Nama berkata...

.

Unknown berkata...

Assalamualaikum, saya nk tanya apakah perbezaan diantara cara wirid sunnah dengan cara wirid nusantara?

Tanpa Nama berkata...

Saya copy ya. Thankyou. Moga diberkati selalu tuan tanah - MM

Catat Ulasan

"Sesungguhnya, bagi kamu pada diri Rasulullah SAW itu model ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredhaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula banyak menyebut dan mengingati Allah SWT" (Al-Ahzab Ayat 21).

Kongsi Pautan

Assalamualaikum.

Pihak admin mengalu-alukan semua pengunjung blog ini untuk berkongsi sebarang pautan yang memberi manfaat kepada pengunjung yang lain. Semoga segala yang baik itu dapat dipanjang-panjangkan mudah²an menjadi salah satu amal solih di sisi Allah SWT insyaAllah..Terima kasih di atas perkongsian anda ini.




p/s : Sekiranya blog/website anda dalam kategori ini, dipersilakan juga untuk dikongsikan di sini :)

NOTIS PENAFIAN : Laman web www.al-ehsaniah.blogspot.com bukan laman web rasmi bagi Masjid Al-Ehsaniah Kg. Melayu Bt. 16, Rawang. Laman web ini adalah hasil inisiatif sendiri ahli qariah kerana masjid ini masih belum memiliki laman web rasmi sebagai salah satu medium dakwah dan penyampaian maklumat yang agak penting ketika ini. Penggunan istilah Admin di dalam web ini bukan merujuk kepada Pihak Pengurusan Masjid tetapi sekadar merujuk kepada pengurus web ini sahaja. Sekiranya terdapat sebarang aduan/cadangan/maklum balas terhadap masjid melalui laman web ini pihak admin akan memanjangkannya kepada pihak yang sepatutnya. Walau bagaimanapun pihak admin mengingatkan adalah lebih baik berhubung terus dengan pihak Pengurusan Masjid yang sebenar. Sila rujuk direktori pengurusan masjid di laman Organisasi.