28 Disember 2010

Soal Jawab Agama

Sumber laman ini adalah daripada Soal Jawab Agama Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS). Disamping boleh mengajukan soalan, anda juga boleh merujuk koleksi soal jawab mengikut kategori. 

Berikut disenaraikan juga beberapa pautan Soal Jawab / Kemusykilan Agama untuk rujukan:
1 - Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)
2 - Jabatan Mufti Negeri Selangor
3 - Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
4 - Jabatan Mufti Negeri Melaka
5 - Al-Ahkam.net
6 - Institut Al-Qayyim
7 - Ustaz Azhar Idrus
8 - Ustaz Ahmad Adnan Fadzil
9 - IslamQA.com
10 - Koleksi Soal Jawab Solat

:: Soal Jawab Agama Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) ::


2 komen:

liriaz berkata...

Assalamualaikum ustaz..sy nk tnya sikit berkaitan dengan hal agama.
sekiranya seseorang itu membeli peralatan memancing dengan menggunakan duit curi@haram..adakah hasil tangkapan ia haram dimakan??bagaimanakah cara untuk mengatasi masalah ini..sekiranya seseorang itu telah menyesal dengan perbuatannya itu..saya hrap ustaz dpat bantu saya..terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum ustaz... saya nak tanya mengenai tuntutan surat pengesahan penceraian...untuk maklumat ustaz saya menetap di muar johor manakala bekas isteri kini menetap di petaling jaya dan beliau telah membuat tuntutan penceraian di pejabat agama selangor dan kini telah pun selesai tuntutan penceraian tersebut...saya di fahamkan surat pengesahan perceraian telah pun di keluarkan oleh pihak jabatan agama...saya nak tahu bagaimanakah proses utk mendapat surat pengesahan itu memandang kan saya menetap di muar...sekiranya saya menghantar wakil untuk mengambil surat tersebut adakah surat cerai itu di serah kan kepada wakil saya tanpa kehadiran saya atau bolehkah saya memohon surat cerai tersebut di hantar secara pos ke alamat saya....ini kerana saya tidak dapat menghadirkan diri untuk mengambil surat cerai tersebut atas sebab hal2 yang tidak dapat di elakkan....saya berharap pihak ustaz dapat membantu saya jalan penyelesaian tuntutan pengesahan cerai...sekian terima kasih...hanya ALLAH yang akan memberi ganjaran pada hamba nye yang mempermudahkan segala urusan ke atas hambanye yang lain...salam

Catat Ulasan

"Sesungguhnya, bagi kamu pada diri Rasulullah SAW itu model ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredhaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula banyak menyebut dan mengingati Allah SWT" (Al-Ahzab Ayat 21).

Kongsi Pautan

Assalamualaikum.

Pihak admin mengalu-alukan semua pengunjung blog ini untuk berkongsi sebarang pautan yang memberi manfaat kepada pengunjung yang lain. Semoga segala yang baik itu dapat dipanjang-panjangkan mudah²an menjadi salah satu amal solih di sisi Allah SWT insyaAllah..Terima kasih di atas perkongsian anda ini.




p/s : Sekiranya blog/website anda dalam kategori ini, dipersilakan juga untuk dikongsikan di sini :)

NOTIS PENAFIAN : Laman web www.al-ehsaniah.blogspot.com bukan laman web rasmi bagi Masjid Al-Ehsaniah Kg. Melayu Bt. 16, Rawang. Laman web ini adalah hasil inisiatif sendiri ahli qariah kerana masjid ini masih belum memiliki laman web rasmi sebagai salah satu medium dakwah dan penyampaian maklumat yang agak penting ketika ini. Penggunan istilah Admin di dalam web ini bukan merujuk kepada Pihak Pengurusan Masjid tetapi sekadar merujuk kepada pengurus web ini sahaja. Sekiranya terdapat sebarang aduan/cadangan/maklum balas terhadap masjid melalui laman web ini pihak admin akan memanjangkannya kepada pihak yang sepatutnya. Walau bagaimanapun pihak admin mengingatkan adalah lebih baik berhubung terus dengan pihak Pengurusan Masjid yang sebenar. Sila rujuk direktori pengurusan masjid di laman Organisasi.