05 April 2011

Tiga Amalan Harian Muslim Sejati


Saudaraku, setiap waktu merupakan ladang pahala bagi setiap muslim. Oleh sebab itu, janganlah kau lewatkan setiap jengkal waktu yang engkau lalui dengan kesia-siaan dan merugikan diri sendiri.

Berikut ini, akan kami sebutkan tiga buah amalan yang agung di sisi Allah, amalan yang dicintai-NYA, amalan yang akan mendekatkan dirimu kepada-NYA, amalan yang akan mententeramkan hatimu di manapun kau berada, amalan yang akan menjadi tabunganmu menyambut hari esok setelah ditiupnya sangkakala dan hancurnya dunia beserta segenap isinya.

Semoga Allah mengumpulkan kita bersama para nabi, shiddiqin, syuhada, dan orang-orang salih di dalam surga-NYA. Amin..

[1] Perbanyakkan berzikir kepada-Nya

Allah SWT berfirman yang bermaksud,
“Ingatlah kalian kepada-KU niscaya AKU pun akan mengingat kalian.” (al-Baqarah: 152).
Allah SWT berfirman yang bermaksud,
“Hai orang-orang yang beriman, ingatlah kepada Allah dengan sebanyak-banyaknya…” (al-Ahzab: 41).
Allah SWT berfirman yang bermaksud,
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah harta dan anak-anak kalian melalaikan kalian dari mengingat Allah.” (al-Munafiqun: 9)
Rasulullah SAW bersabda,
“Tidaklah suatu kaum berkumpul seraya mengingat Allah, melainkan pasti malaikat akan menaungi mereka, rahmat meliputi mereka, ketentraman turun kepada mereka, dan Allah akan menyebut-nyebut nama mereka di hadapan malaikat yang di sisi-NYA.” (HR. Muslim)
[2] Tetaplah berdoa kepada-Nya

Allah SWT berfirman yang bermaksud,
“Rabb kalian berfirman; Berdoalah kepada-KU niscaya AKU kabulkan. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri sehingga tidak mau beribadah (berdoa) kepada-KU pasti akan masuk neraka dalam keadaan hina.” (Ghafir: 60).
Rasulullah SAW bersabda,
“Tiada suatu urusan yang lebih mulia bagi Allah daripada doa.” (HR. al-Hakim).
Rasulullah SAW bersabda,
“Barangsiapa yang tidak berdoa kepada Allah subhanah, maka Allah murka kepada dirinya.” (HR. Tirmidzi dan Ibnu Majah).
Rasulullah SAW bersabda,
“Rabb kita tabaraka wa ta’ala setiap malam yaitu pada sepertiga malam terakhir turun ke langit terendah dan berfirman, ‘Siapakah yang mau berdoa kepada-KU niscaya AKU kabulkan, siapakah yang mau meminta kepada-KU niscaya AKU beri, siapa yang mau meminta ampunan kepada-KU niscaya AKU ampuni.” (HR. Bukhari dan Muslim)
[3] Mohonlah ampunan-Nya

Allah SWT berfirman yang bermaksud,
“Tidaklah Allah akan menyiksa mereka sementara kamu berada di tengah-tengah mereka, dan tidaklah Allah akan menyiksa mereka sedangkan mereka selalu beristighfar/meminta ampunan.” (al-Anfal: 33).
Rasulullah SAW bersabda,
“Demi Allah, sesungguhnya aku setiap hari meminta ampunan dan bertaubat kepada Allah lebih dari tujuh puluh kali.” (HR. Bukhari).
Saudaraku,

Perjalanan waktu menggiring kita semakin mendekati kematian. Oleh sebab itu marilah kita isi umur kita dengan dzikir, doa, dan taubat kepada-NYA. Mudah-mudahan kita termasuk golongan yang dicintai-NYA, diampuni oleh-NYA, dan mendapatkan rahmat dari-NYA

Sumber: Kitab adz-Dzikr wa ad-Du’a karya Syaikh Abdurrazzaq bin Abdul Muhsin al-Badr




0 komen:

Catat Ulasan

"Sesungguhnya, bagi kamu pada diri Rasulullah SAW itu model ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredhaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula banyak menyebut dan mengingati Allah SWT" (Al-Ahzab Ayat 21).

Artikel Terkini

Kongsi Pautan

Assalamualaikum.

Pihak admin mengalu-alukan semua pengunjung blog ini untuk berkongsi sebarang pautan yang memberi manfaat kepada pengunjung yang lain. Semoga segala yang baik itu dapat dipanjang-panjangkan mudah²an menjadi salah satu amal solih di sisi Allah SWT insyaAllah..Terima kasih di atas perkongsian anda ini.




p/s : Sekiranya blog/website anda dalam kategori ini, dipersilakan juga untuk dikongsikan di sini :)

NOTIS PENAFIAN : Laman web www.al-ehsaniah.blogspot.com bukan laman web rasmi bagi Masjid Al-Ehsaniah Kg. Melayu Bt. 16, Rawang. Laman web ini adalah hasil inisiatif sendiri ahli qariah kerana masjid ini masih belum memiliki laman web rasmi sebagai salah satu medium dakwah dan penyampaian maklumat yang agak penting ketika ini. Penggunan istilah Admin di dalam web ini bukan merujuk kepada Pihak Pengurusan Masjid tetapi sekadar merujuk kepada pengurus web ini sahaja. Sekiranya terdapat sebarang aduan/cadangan/maklum balas terhadap masjid melalui laman web ini pihak admin akan memanjangkannya kepada pihak yang sepatutnya. Walau bagaimanapun pihak admin mengingatkan adalah lebih baik berhubung terus dengan pihak Pengurusan Masjid yang sebenar. Sila rujuk direktori pengurusan masjid di laman Organisasi.